Mens nogen går til håndbold, fodbold og gymnastik, så har 11 drenge og en enkelt pige siden midten af oktober, gået til videnskab på Favrskov Gymnasium. Det sker gennem det der hedder Videnskabsklubben, og tiltaget må siges at være en decideret succes.
Videnskabsklubben er et landsdækkende tiltag, der har fokus på, at få børn til at få interesse for det naturvidenskabelige. Sidste år var det for første gang muligt at deltage i Favrskov, og i år kunne man melde udsolgt på blot 48 minutter. Så var de tolv pladser reserveret, og 17 børn har siden da stået på venteliste, hvilket vidner om, at der tilsyneladende er stor interesse og potentiale for mere i Favrskov.
Undervisningen forløber sig over syv gange, og har i år kemi som det overordnede tema. Det er elever i 4. og 5. klasse der kan deltage, og de tolv elever har siden uge 43 mødt ind på gymnasiet klokken 16, hvor Anna Maria, Camille, Laura, Lea og Emilie, alle elever på Favrskov Gymnasium, tager imod og står for undervisningen frem til klokken 17.30.
“Der er et overordnet emne for hver gang, der er tilrettelagt af Videnskabsklubben, som vi så skal undervise ud fra. Det kunne være, hvorfor vand og olie ikke kan blandes, farvestoffer og polaritet, for nu blot at nævne lidt af det vi har været igennem. Vi starter på basis og bygger så på hen ad vejen, og børnene er virkelig dygtige og engagerede, hvilket har overrasket mig på en positiv måde. Det har været med til, at gøre det sjovt for os at undervise, og jeg har i den grad også fornemmelsen af, at børnene synes det er sjovt og hyggeligt at komme her”, fortæller Anna Maria til ByensNyt, der havde fået lov til at besøge Videnskabsklubben i onsdags.
Anna Maria går selv i 3.G, og fortæller sammen med de andre, at en del af motivationen for at undervise i Videskabsklubben er at udvikle sig selv, og blive bedre til at levere et budskab til andre, for eksempel i en eksamenssituation.
“Vi er alle interesserede i kemi, hvilket nærmest er et must i den her sammenhæng, fordi børnene er virkelig kloge og meget vidende, til trods for deres alder. Vi får også nogle kompetencer i at formidle et budskab og styre en undervisning, som man helt klart kan bruge i forhold til eksamen, så vi får bestemt noget ud af det her. Tiden går faktisk hurtigt, hvilket nok skyldes at vi har det sjovt sammen, samtidig med at eleverne går op i det, og på onsdag er det allerede slut for denne gang. Her kommer forældrene med, så de kan se, hvad det er deres børn har gået til, og der bliver uddelt diplomer til alle”.
At der også er et stort socialt sammenhold bliver hurtigt klart, i takt med at de stille og roligt møder ind i fysiklokalet omkring klokken 16. Der er en hyggelig og venskabelig stemning, og selvom at flere kender hinanden i forvejen, så er det tydeligt, at de alle hygger sig sammen på kryds og tværs. Onsdagens undervisning havde fokus på pH værdi, hvor eleverne blandt andet skulle lave et forsøg med rødkålssaft, hvor der så blev tilsat ting som natron, sodavand og citronsaft, hvorefter rødbedesaften så skiftede farve, alt afhængig af, hvilken væske der blev tilsat. Til stor begejstring for eleverne, der gik til opgaverne med stor entusiasme og nysgerrighed.
To af eleverne, Chresten og Jayz, der kommer fra henholdsvis Hinnerup og Hadsten, fik ByensNyts udsendte en lille snak med omkring, hvordan det er at gå til videnskab, og de lod klart forstå, at det havde været en succes. For Chrestens vedkommende, var det endda anden gang at han var med, da han også deltog sidste år. De to kendte ikke hinanden på forhånd, men virkede til at have fundet et godt makkerskab undervejs.
“Jeg har gennem et stykke tid interesseret mig for videnskab, så derfor syntes jeg det kunne være sjovt at deltage, og faktisk har det været sjovere at være med, end jeg havde troet på forhånd. Det er forsøgene som jeg synes er sjovest, og sidste gang, hvor vi lavede slim, var helt klart det sjoveste vi har lavet”, fortæller Jayz, der går i 4. klasse, og dermed har mulighed for at deltage næste år, hvilket han tænker godt kunne være oplagt.
Chresten, der går i 5. klasse, var også med sidste år, hvor temaet var primatologi, og det var så stor en succes, at han gerne ville med igen i år.
“Det var rigtig sjovt sidste år, så derfor ville jeg gerne være med igen i år. I Natur-Teknik i skolen laver vi forskellige forsøg, for eksempel har vi imploderer en Faxe Kondi flaske, hvilket var ret sjovt, og det er også forsøgene her, som jeg synes er det sjovest”, siger Chresten, inden undervisningen stille og roligt går i gang.
Alle har brug for et fællesskab, hvor man kan dyrke sin interesse
Videnskabsklubben bliver støttet af diverse fonde, blandt andet Novo Nordisk Fonden, A. P. Møller Fonden og Carlsberg Fondet, og deres direktør, Rikke Schmidt Kjærgaard, der også har været med til at stifte Videnskabsklubben, fortæller til ByensNyt, at man håber at kunne udvide med endnu mere undervisning på sigt.
“Vi har 100 hold fordelt over det meste af landet i år, hvilket er rekord, og hvor langt de fleste er overtegnede, så det er jo helt fantastisk. Vi står som verden over for enorme udfordringer, særligt på det naturvidenskabelige område, så der har vi simpelthen brug for arbejdskraft, og at nogle flere børn og unge interesser sig for området. Kurven er nedadgående i forhold til, hvor mange der tager en naturvidenskabelig retning på gymnasiet, og vi vil gerne være med til at ændre på dette”, siger Rikke Schmidt Kjærgaard og fortæller videre, at det ikke er helt tilfældigt, at det netop er 4.-6. klasse som man har fokus på fra Videnskabsklubbens side.
“Vi ved fra forskningsprojekter, at det netop er omkring 4. klasse, at børn begynder at miste interessen for det naturvidenskabelige, så det er der vi skal fange dem og grunden til, at vores tilbud starter her. Vi ved også, at der sidder mange derude, der måske ikke lige er en fodbolddreng, som har brug for et anderledes fællesskab, og vi har jo alle brug for et fællesskab, hvor vi kan dyrke vores interesser og spejle os i ligesindede. Vores vision er, at det skal blive lige så almindeligt at gå til videnskab, som til spejder, fodbold eller noget helt tredje”.
Direktøren fortæller videre, at der er planer om et forløb på syv uger i foråret, og at det helt store mål er, at man kan gå til videnskab hele året rundt, præcis som, hvis man gik til fodbold, håndbold eller spejder. Hun understreger, at det er gratis at gå i Videnskabsklubben, hvilket det gerne skulle fortsætte med at være, netop for at sikre, at alle får mulighed for at deltage på lige fod.
Fakta
Videnskabsklubben er et gratis fritidstilbud, hvor børn i 4.-6. klasse kan udforske naturvidenskab gennem leg, læring og eksperimenter. Forløbene strækker sig over syv uger fra uge 43 til 49 og afholdes én gang om ugen efter skoletid på lokale gymnasier. Undervisningen varetages af frivillige gymnasieelever, kaldet seniormentorer.
Formålet er at skabe et præstationsfrit rum, hvor nysgerrige børn kan fordybe sig i videnskabelige emner som primatologi, arkæologi, biodiversitet, kemi, materialefysik, mikrobiologi samt geometri og algoritmer.