Banedanmark har meldt ud, at det alligevel ikke bliver nødvendigt at lukke broen, der fører Skanderborgvej over jernbanen i Hadsten. Dermed slipper byens borgere for adskillige ugers omkørsel og forlænget rejsetid.
Frem mod 2029 elektrificerer Banedanmark en stor del af det statslige jernbanenet. I den forbindelse skal en række broer ombygges for at gøre plads til de kørestrømsledninger, der skal forsyne fremtidens eldrevne tog med strøm.
Broen, der fører Skanderborgvej over jernbanen inde midt i Hadsten, var indtil for nyligt planlagt til at lukke i adskillige uger som følge af ombygning, men nu har Banedanmark oplyst, at det alligevel ikke bliver nødvendigt.
Søren Gade, der er formand for Teknik- og Miljøudvalget i Favrskov Kommune, er glad for Banedanmarks udmelding:
– Der er ingen tvivl om, at det ville have været til stor gene for Hadstens borgere og erhvervsliv, hvis den bro skulle lukke i en længere periode. Derfor er jeg naturligvis glad for, at vi nu ender med en løsning, hvor broen kan holdes åben, og vi stadig kan se frem til en elektrificeret og mere bæredygtig togdrift, siger han i en pressemeddelelse fra Favrskov Kommune.
“Ved nogle broer er det muligt at etablere en teknisk løsning, der giver plads til kørestrømsanlægget. Der installeres såkaldte overspændingsafledere på begge sider af broen, så afstanden fra de strømførende komponenter til såvel broen som toget kan reduceres. På den vis undgår vi at skulle hæve broen eller sænke sporet. Og broen i Hadsten er netop en af disse broer”, oplyser Banedanmark til ByensNyt.