Banedanmarks entreprenør Aarsleff Rail er i øjeblikket i fuld gang med etablering af det nye signalsystem, ERTMS (European Railway Traffic Management System). Det nye system skal afløse det gamle signalanlæg, der giver forsinkelser for togtrafikken. Fremover vil der ikke længere være fysiske signaler langs sporene, som vi kan se dem i dag. I stedet får lokomotivføreren signalerne direkte på en skærm i togets førerrum.
I den forbindelse skal der lægges kabler ned og det var netop det, man var i færd med ved Kollerup, da ByensNyts udsendte kom forbi tirsdag eftermiddag. Der stod tre mænd i et hul midt i solskinnet og tilsluttede de nye fiberkabler mens formanden sad i en stor entreprenørmaskine på banelegemet og trak kabler.
“Kommer vi nu i avisen?” spurgte den ene, da jeg forhørte mig om projektet, som kommer til at løbe over endnu en uge, før de er forbi Hadsten. I mellemtiden er der sat busser ind på distancen.
Men nej, svarede jeg, “I må nøjes med at finde jer selv på ByensNyt, men det har I jo også direkte adgang til jeres mobiltelefon” smilede jeg og gik videre i aftensolen.
“Hvad sagde han? spurgte den ene. “Han sagde ByensNyt” svarede makkeren, mens de fortsatte gravearbejdet….