1. december 2022

Fra Kommis til Kreativ Marketing (1)

Poul Sørensen, også kendt som Poul Kreativ kunne d. 15. november fejre sit 25 års jubilæum med virksomheden Kreativ Marketing.

Festmusiker på 15

Poul er søn af smeden i Ødum, og voksede op der. Alle kendte alle og vidste alt om alle. Poul erindrer sin barndom som tryg i en dejlig familie og har kun gode minder. Han blev uddannet kommis i Brugsen i Ødum. Som barn spillede han klaver og orgel og fik undervisning af den lokale organist Jenny, og han fik sågar lov at spille i Ødum Kirke da han var omkring 10 år gammel. Da han blev 15-16 år tog han endda rundt og spillede til konfirmationer og sølvbryllupper og den slags.

Sporten havde også sit tag i Poul, men som i dag, var Poul også den gang mest optaget af de individuelle sportsgrene. Gennem årene har han både dyrket judo, karate, boksning, bordtennis, tennis, ski og sågar faldskærm, vandski og jetski og ikke mindst golf.

Som dreng i Ødum, var det nærmest obligatorisk at gå til dans hos Brøgger på Spørring Hotel fortæller Poul. ”Jeg fik 5 års nålen som 7-årig og var efter sigende den yngste i Danmark med en femårsnål på det tidspunkt”. Da Poul blev ældre, blev han tvunget til at gå til folkedans og han fortæller videre: ”Vi var pæne i tøjet, da vi mødte op, men det pæne gik hurtigt over, da vi sloges udenfor om, hvem der skulle danse med de kønneste piger”.

Allerede som 14 årig optrådte Poul på de skrå brædder for første gang. Han spillede med i Spørring revyen og var derefter fast inventar i revyen de næste 10 år. ”Det var sjovt”, fortæller Poul, ”da jeg havde været med et par år – jeg var nok ca. 16 år gammel, sendte de mig på – og betalte for- et revykursus i Viborg i en uge i sommerferien. På det kursus skrev jeg et nummer der – med stolt tilladelse – blev brugt i Molsrevyen”.

Allerede dagen efter Poul var udlært som kommis stod han klar som soldat på Aalborg kaserne. Han søgte derefter ind som FN Soldat, og blev udstationeret på Cypern. Til det årlige FN Træf i Sønderborg, lyder det stadig i krogene ”Det var Poul der fik afværget krigen med en pakke cigaretter…” Det er mange år siden” fortæller han ”og en lang historie, men ikke desto mindre sand”.

Poul på spring

Efter en aften i biffen, hvor Poul havde set Navarones kanoner, hvori de sprang ud med faldskærm fra en flyver om natten og ned i sne sagde Poul til sig selv: ”Det må jeg bare prøve!” fortæller Poul, som straks dagen efter kontaktede Randers Faldskærmsklub. Dengang skulle man dog gennemføre et 6 ugers kursus før man kunne få lov at springe faldskærm. Poul spurgte dem så, hvornår de skulle springe næste gang. ”Søndag” – lød svaret. ”Der skal jeg med!”, sagde Poul.  Efter megen overtalelse lykkedes det Poul, at få et møde med lederen, der gav ham en bog i hånden og sagde: ”Kontakt mig, når du kan denne bog udenad, så vil jeg tage dig til prøve. Den skal bestås med 0 fejl inden du så gennemfører praktikken som også skal gennemføres fejlfrit. Dagen efter ringede Poul tilbage og meldte sig klar, bestod prøven og kom med på holdet om søndagen, fire dage efter sit opkald. ”Fed oplevelse”, fortæller han ”udover lige det første spring hvor jeg landede inde midt i en skov. Skærmen som var en af de gamle runde militærskærme hang over 3 trætoppe, og jeg lignede Pinocchio som sprællemand.”

Udover FN-soldat kunne Poul skrive lærervikar på Hadbjerg skole, saunasælger og solcenterejer på visitkortet inden han i 1990 begyndte i marketingbranchen.

Kreativ Marketing

I 1994 etablerede han Kreativ Marketing i Ågade og har siden leveret skilte, annoncer, bilreklamer, butiksfacader, tekstiltryk, visitkort og meget mere til små og store virksomheder i hele Østjylland.

Mange lokale logoer stammer også fra Pouls hånd, ligesom han med sine kreative slogans har fået adskillige kunder til at trække på smilebåndet over hans fiffige rim og remser

”Tænk lige den tanke, at din passion kan blive din levevej – det må jo være en drøm for de fleste” siger han. I hvert fald en drøm for Poul og det er ikke en af de drømme man kommer sovende til. ”Hvor er det fedt – selv efter så mange år. Hver dag jeg vågner, så er det bare YES! I dag skal jeg kun møde glade mennesker, og lave det jeg holder af – det er bare win win. Ikke 2 dage er ens” siger han og fortsætter: ”Jeg blev en gang kontaktet af et managementbureau, der bad mig lave et logo til deres kunde. Det tog ca. 20 – 30 min. Så var den i hus. Hvad koster det, spurgte han. Ja, det er vel en tusse + moms sagde jeg. NEJ NEJ STOP sagde han. Min kunde er yderst tilfreds, så hvis du skriver en faktura på under 15.000,- + moms, så tror de bare, at du er en useriøs amatør. Ja, det er jo den omvendte verden for mig herude i Hadsten, men ok da hvis det er med den på. Jeg har rigtig mange gode kunder her i lokalområdet, men de helt tunge er i Århus. Moralen er, at det ikke er nogen kunst at lave kunst – kunsten består i at få penge for det”, fortæller han grinende.

Læs anden del af portrætføljetonen om Poul Kreativ i morgen under titlen ”Golf, grin og Gadgets”

Jan Erik Elgaard
Jan Erik Elgaard
Jan Erik Elgaard er ejer af ByensNyt.dk og driver også konsulentvirksomheden Elgaard Mancom i Hadsten. Jan Erik er aktiv i byens kulturliv bl.a. som formand for Favrskov Revyen og har gennem flere år været engageret i Kulturhuset Sløjfens bestyrelse. Han er desuden næstformand for Favrskov Gymnasium, medlem af Hadsten Rotary Klub og medforfatter på to bøger.

Relaterede artikler