Et cykelløb som Hadsten Gade Grand Prix, med deltagelse af de store danske kontinentalhold og så store cykelprofiler som Mads Pedersen og Mattias Skjelmose er afhængigt af den økonomiske støtte, som kommunen og lokale virksomheder yder.
Selvom det er vanskeligt at måle, hvor meget kommunen og virksomhederne får ud af sponsorkronerne, så skaber Hadsten Gade Grand Prix ubetinget god synlighed.
Sponsorater i sportens verden har traditionelt god lokal forankring. Alle, der har sin gang i en sportshal, kan se, at den er fyldt med reklamer fra lokale virksomheder. Det er med til at holde sportsklubberne i gang og bidrager til at skabe opmærksomhed om de lokale virksomheder.
Det styrker virksomhedens image og øger også dens forudsætninger for at rekruttere unge mennesker, fordi det som ung sportsudøver er mere naturligt at spørge en sponsor, som man kender gennem sporten, om der måske er en lære-/elevplads eller et job ledigt.
Til store enkeltevents, som Hadsten Gade Grand Prix er det dog mere branding-effekten, der skaber værdi for virksomhederne. Her skaber man det, der på moderne jysk kaldes co-branding. Når man lykkes man med at skabe en attraktiv og populær begivenhed – et event som en given sponsor gerne identificerer sig med, gavner det begge parter. Og deltagerne ved godt, at eventet ikke bliver til noget, hvis det ikke var for sponsorerne. Det giver goodwill fra deltagerne til begge parter.
Det har kommunen også set værdien af og bakker løbet op med et flot sponsorat. Kommunens opbakning har da også betydning for flere af sponsorerne.
”Det forpligter os andre”
Den største sponsor udover kommunen er Byens VVS og ejer Lars Nonboe fortæller til ByensNyt: ”Vi har været med som sponsor i mange år. Et år var der tvivl om, hvorvidt løbet ville blive gennemført og det synes jeg var ærgerligt. Så vi besluttede os for at bakke arrangøren op, så det kom op at stå igen og så har vi været med lige siden.”
”Hadsten Gade Grand Prix er nok byens største event. Løbet giver opmærksomhed for byen, ja for hele kommunen” mener Lars Nonboe.
”Løbet trækker masser af folk til byen – også ned i byen før og efter og det gavner lokallivet og forhåbentlig også vores handelsgade. Det synes jeg, er vigtigt. Hvis vi gerne vil have den type store aktiviteter i byen, så skal det bakkes op rent økonomisk. Det er simpelthen en nødvendighed, for ellers bliver det ikke til noget” forsikrer Lars Nonboe. ”Men når kommunen går så flot foran, så synes jeg også, at det forpligter os andre.”
”Jeg husker den gang løbet tiltrak mange tusind tilskuere. Det vil være fantastisk, hvis vi kan gøre det igen. Der er vi ikke helt endnu. Det er et langt sejt træk, men jeg synes vi er godt på vej. Jeg synes virkelig, det er flot, det der er planlagt til i år. Derudover glæder jeg mig over at se, at der er kommet flere sponsorer med” bifalder han og fortsætter med en opfordring:” Det er nødvendigt, at den tendens fortsætter, så vi bliver endnu flere skuldre til at bære.”
”Endelig har vi da også en forhåbning om, at løbet medvirker til, at kendskabsgraden til Byens VVS øges og at vi bliver værdsat som en virksomhed, der bakker op lokalt”, slutter Lars Nonboe.
Vi er afhængige af et tæt samarbejde med sponsorerne
Arrangørerne bag Hadsten Gade Grand Prix gør da også, hvad de kan for at skabe værdi for de partnere, der støtter op om løbet. Derfor glæder formand Anders G Christensen sig over den store bevågenhed og pressedækning, som løbet har opnået.
”En vigtig del af løbets synlige forankring i Hadstens lokalliv er samarbejdet med vores sponsorer” siger han. ”Vi er dybt afhængige af både vores mange frivillige og af vores sponsorer og samarbejdspartnere. Derfor bestræber vi os på at være aktive repræsentanter for vores partnere, og vi ønsker et tæt samarbejde, der sikrer at både den enkelte sponsor/partner og Hadsten Gade Grand Prix får størst muligt udbytte heraf.
Stolte af at være en del af det
En anden af af de helt store sponsorer er Vestjysk Bank, hvor direktør Hans Peder Hansen udtaler: “Vi har været med fra starten og har støttet løbet både i de gode og de svære tider. Det er vigtigt for en by som Hadsten at kunne afholde et arrangement af denne størrelse, og vi er stolte over at kunne være en del af det.”
”Sponsoratet er givet både med hjertet og hjernen. Det er en god oplevelse for byen, der samler folk til en hyggelig sommeraften og skaber en festlig stemning” fastslår han. Samtidig ser banken løbet som en mulighed for at brande byen og området, hvilket kan tiltrække nye borgere og potentielle kunder til banken.
Også Ruben Stæhr, der er partner i Kvist & Jensen, Hadsten er begejstret for løbet: ” Hadsten Gade Grand Prix er et fantastisk arrangement med en lang historie og vi vil rigtig gerne fortsætte med at bakke om arrangementet, så det forhåbentligt kan afvikles i mange år fremover” oplyser han. ”Løbet giver selvfølgelig også noget synlighed i forhold til markedsføringen af Kvist & Jensen.”
”Hadsten Gade Grand Prix har fokus langt ud over kommunegrænsen både i forhold til tilskuere og mediedækning. Derfor mener jeg mener også, at det er vigtigt, at kommunen sender et stærkt signal i forhold til at støtte arrangementer som Hadsten Gade Grand Prix, da det markedsfører kommunen”.
I Kvist & Jensen bruger man også løbet som et personalearrangement. ”Det er en stor oplevelse og meget imponerende at se rytterne flyve op ad Søndergade gang på gang” siger Ruben og indføjer. ”Når man selv har prøvet at forcere den på cykel, så ved man, hvor hård den er.”
Hadsten Gade Grand Prix støttes af:
Favrskov Kommune, Byens VVS, Vestjysk Bank, Sparekassen Kronjylland, HNJ Entreprenør A/S, OnlineSynlighed.dk, Kvist & Jensen, Madxpressen, K.E. El-installation A/S, Hadsten Apotek, Sundhedshuset Hadsten, Hadsten Maskiner, TB Support ApS, HTC-biler A/S, ByensNyt ApS, Vitten Grafisk A/S, Skjold Burne Vinhandel, Tøjeksperten, Elgaard Mancom ApS, XL Byg Gadeberg Hadsten A/S, Musik På Toppen, GP Ejendomme, Østergaard Gardiner & Markiser, Nodo Arkitekter, BoxBudget, Kvickly Hadsten, Mester Jacob og Hadsten Handel
Hadsten Gade Grand Prix samarbejder med: Ticketcase, Nordic School of Contract & Commercial Management, Hadsten Kultur & Idrætscenter og Lindberg Sport