Søren Bøgeskov. Foto: Motorsportsfoto.

Den erfarne rallykører Søren Bøgeskov, der gennem mange år har været blandt landets bedste rallykørere i sin klasse har netop haft debut som banekører med sin Volvo 240 Turbo.

I Juni måned deltog Søren Bøgeskov og den genkendelige gule Volvo på Jyllands Ringen i 90’er klassen som er for historiske biler fra perioden 1982-1990.

Og løbet forløb ganske godt for den rutinerede kører. “Det er jo noget helt nyt for både bilen og mig, at køre baneløb” fortæller Søren Bøgeskov begejstret til ByensNyt “men det er sjovt. Vi blev nr 11 ud af 28 startende og vi blev nr 4 ud af 8 i vores klasse, så det kan jeg vist være godt tilfreds med, set i lyset af, at det var første gang, vi kører baneløb” siger han og fortsætter. “Jeg måtte trække mig hen mod slutningen i det ene af løbene, på grund af en defekt, men det får vi styr på til næste gang.” Bilen viste tænder ved bl.a. at sende en kraftig flamme ud af udstødningsrøret på siden af bilen og som det lykkedes Motorsportsfoto at få et par gode billeder af, og som ByensNyt har fået lov til at låne.

Søren Bøgeskov i sin Volvo 240 Turbo. Bemærk flammerne fra udstødningsrøret under bilen. Foto: Motorsportsfoto.

Og næste gang er Copenhagen Historic Grand Prix, der betegnes som dansk motorsports flagskib og som finder sted i Københavns gader d. 9.-11. oktober. “Vi har været spændte på om det blev aflyst på grund af Corona, fortæller Søren men de har netop meddelt at løbet gennemføres, så det glæder jeg mig til”. Her skal han igen deltage i 90’er klassen med biler fra 1973-1990 med de bedste danske og også flere udenlandske kørere.

Sørens Bøgeskovs Volvo er fra 1983 og har hele 360 hestekræfter og yder 564 newton-meter, der med Søren Bøgeskovs ord skulle være “ganske meget for såden en bil, hvis man har lidt forstand på det”. Volvoen er begrænset til en tophastighed på 207 km/t, men så hurtigt kan man nu heller ikke køre på Jyllands Ringen, dertil er langsiden for kort. Her er han målt til 180 km/t mens han på Padborg Park tidligere er målt til 191 km/t op ad langsiden, der her er ca. 600 meter lang.

Volvoen har skulle gennemgå en del ændringer for at kunne gøre sig gældende på banen. Dels er undervognen strammet op – og den skal nok have en tur mere. Og dels er den lettet for hele 80 kg, ved bl.a. at fjerne det i rallysportens ellers så vigtige co-driver-sæde, som man ikke har noget at bruge til på bane, for der er kun én i vognen.

Søren Bøgeskov, lige før han overhaler Leif Nørgaard i en Ford Sierra Cosworth indenom på Jyllands Ringen.
Foto: Motorsportsfoto.

Søren Bøgeskov der til dagligt driver autoværkstedet Auto Service Hadsten, der har speciale i Volvo, har med sin Volvo 240 Turbo bl.a. vundet sølv i sin klasse til Danmarksmesterskabet i rally i 2018 og har god opbakning fra sin faste sponsorer. Rygterne vil vide, at Søren Bøgeskov ikke er stoppet med at køre rally, men at han bare holder pause mens han bygger en helt ny – gammel Volvo 850 op til rally. Det bliver noget af en forandring, for 850’eren er i modsætning til 240’eren med forhjulstræk og det kræver en noget anden kørestil.

Jan Erik Elgaard
Jan Erik Elgaard er ejer af ByensNyt.dk og driver også konsulentvirksomheden Elgaard Mancom i Hadsten. Jan Erik er medstifter af og formand for Favrskov Revyen i Hadsten. Han er derudover formand for Kulturhuset Sløjfen i Hadsten, næstformand for Favrskov Gymnasium og medforfatter på to bøger.