På Friskolen i Hinnerup er smartwatches og hvide sneaks er i denne uge erstattet af mælkejunger og forklæder. Alle 156 elever har nemlig forvandlet skolen – og sig selv -til et levende rollespil om 1800- tallet.
Skoleleder Jeppe Smed udtaler:
“Vi oplever at eleverne går ind i læringen med kæmpe engagement og entusiasme, når vi har disse temauger. Det kan være abstrakt at forstå historie, der er foregået for mange år siden. Det hele bliver mere forståeligt, når man spiller rollen – lever sig ind i den tid – klæder sig ud, og er omgivet af ting fra tidsperioden.”
Eleverne er blevet inddelt i 10 forskellige “familier” der er fordelt i by og land. Her finder man f.eks. “fattiggården”, “herskabsfamilien”, “snedkermesteren” og “den fattige arbejderfamilie”.
Hele sidste uge forberedte eleverne sig ved være på inspirationstur til Den Gamle By og Socialmuseet i Norring, og derefter gik de i gang med at indrette deres områder. I denne uge er alle elever udklædte og klar til at leve sig ind i netop deres rolle.
Eleverne oplever forskellene mellem rige herskabsfamilier og fattige familier. Nogle elev-familier starter med at bo i Friskolens lade – omgivet af halm, ingen arbejde og kulde. De oplever vandringen fra land til by, når de rejser ind til byen med deres få ejendele, slår sig ned og håber på et bedre liv.
Samtidig oplever børnene, at der i 1800-tallet foregik mange vigtige og spændende diskussioner. De ældste elever har roller som Grundtvig, Georg Brandes og Mathilde Fibiger. Og mon ikke eleverne husker “det moderne gennembrud”, når der opstår oprør blandt arbejderne eller blandt kvinderne på tekstilfabrikken?