20. maj 2025

Philip er frustreret over Favrskov Forsyning – og de forstår ham godt

Da der i starten af 2025 kom sne fra himlen, betød det samtidig problemer for mange husejere i forbindelse med at få tømt skrald. Sneen gjorde nemlig arbejdet for renovationsmedarbejderne mere kompliceret, og mange har derfor en særdeles fyldt skraldespand, der nu venter på at blive tømt.

En af dem der ikke har fået tømt skrald er Philip Mouritsen fra Vitten, der også sidste år oplevede, at skraldebilen kørte forbi hans hus, uden at tømme hans affaldsspand. Nogen vil nok sige, at han jo kunne starte med at rydde for sne, og det havde han såmænd også gjort, så, hvordan opstår problemet så?

Philip bor lige ud til landevejen i udkanten af Vitten, Klapskovvej hedder den, og det er ikke en af de veje, der bliver ryddet først. Det sker først senere på dagen, mens han ikke er hjemme, og sneen fra vejen ender på Philips grund, blandt andet foran hans skraldespande, og nu har vi så problemet. Fordi kort tid efter, kommer skraldebilen, og de konstaterer, at der er for meget sne foran skraldespanden til at de forsvarligt kan tømme den, og kører derfor videre i dagens tekst. Sidst Philip fik tømt skrald var midt i december, og nu må han så vente til 20. januar, hvor næste tømning finder sted, hvilket frustrerer ham.

“Jeg har fuld respekt for, at dem der skal tømme skraldespandende skal kunne gøre det forsvarligt og ikke skal frygte for at falde, men jeg synes for det første ikke, at der var mere sne, end det burde være muligt at tømme forsvarligt, og derudover så føler jeg lidt, at vi bare bliver overladt til os selv, og selv må finde en løsning på problemet. Jeg havde håbet, at Favrskov Forsyning ville lave en ekstra tømning, så beboerne på blandt andet Klapskovvej, kunne få tømt deres affald, men det har ikke været muligt, med mindre vi betaler 400 kroner pr. husstand”, fortæller Philip til ByensNyt.

Han fortæller videre, at han har været i kontakt med Trafik & Veje i Favrskov Kommune, for at få dem til at skovle sneen væk fra hans grund, men dette er, i følge Philip, tilsyneladende ikke en mulighed, og derfor må Philip, præcis som sidste år, væbne sig med tålmodighed, før det igen er hans tur til at få afhentet skrald. Imens er diverse dyr begyndt at gå ombord i skraldespandens indhold, og sidste år gjorde det, at Philip og hans naboer efterfølgende også skulle forholde sig til mus og rotter, hvilket han også frygter bliver konsekvensen i år.

“Sidste år var vi nødt til at fylde affald i sække, men de bliver splittet ad, blandt andet af katte, men også mus og rotter, og så vil renovationsfolkene ikke tage dem med. Jeg har fået at vide, at jeg kan køre det på genbrugspladsen, men for det første synes jeg ikke at jeg har tid til det i en travl hverdag, men der ud over så betaler jeg jo for at det bliver fjernet, og så har jeg lidt svært ved at se, at det så i sidste ende er mit ansvar, uden at jeg bliver kompenseret for det”, siger han og tilføjer:

“Jeg synes det er voldsomt, at vi ikke får tømt affald i over en måned, også med tanke på, at det lige har været jul og nytår, med deraf mere affald til følge. Jeg føler ikke, at vi bliver taget alvorligt, og det er i den grad op ad bakke, ikke bare for mig, fordi jeg ved, at mange har samme problem”.

Philip har undersøgt muligheden for at få tømt sit dagrenovation af andre firmaer i vinterperioden, hvilket ville koste ham 2000 kroner, men han skal stadig betale for sin aftale med Favrskov Forsyning.

Sådan så der ud hos Philip, da skraldebilen var forbi og altså ikke tømte affald.
Og sådan så det ud hos Philips nabo samme dag.

Favrskov Forsyning forstår frustrationen

Hos Favrskov Forsyning, der står for renovationen i kommunen, forstår man udmærket godt, at beboere som Philip føler sig frustreret over situationen, og kalder det uheldigt, at de berørte ejendomme ikke har fået tømt affald, men konstaterer at det i visse situationer, som f. eks ved snefald, kan være svært at gøre noget ved. De har dog et par gode råd, som måske kan afhjælpe noget af problematikken.

“Det er selvfølgelig altid uheldigt, når der kommer en sneplov før skraldebilen, fordi det i nogle tilfælde besværliggør arbejdet med at tømme affald, og som på Klapskovvej, så ender det med, at man ikke får tømt sin beholder. Det er i den grad uheldigt og ikke rart for dem det går ud over, men det er svært at koordinere, fordi skraldebilen kører efter nogle fastlagte planer, mens snerydningen sker ud fra, hvilke veje man prioriterer først. Jeg kan også være i tvivl om, hvad der er bedst, fordi kommer skraldebilen først, så kan den måske slet ikke komme frem, så der vil bare være situationer, hvor tingene ikke altid er optimale”, forklarer Jonas Roland Petersen, projektleder og kommunikationsmedarbejder for Favrskov Forsyning.

Sidste år oplevede man i Favrskov Forsyning, at flere renovationsmedarbejdere kom til skade på grund af glatte veje, og derfor har man også forståelse og respekt for, at medarbejderne ikke tømmer affald de steder, hvor der er for meget sne, selv de steder, hvor man måske kunne tænke, at det var under bagatelgrænsen.

“Man skal tænke på, at på en normal dag, så tømmer de 500-700 beholdere, og det er klart, at der vil være en øget belastning, hvis de skal trækkes gennem sne. Hvis der så også er glat og sjappet, så er der en risiko for faldskader, hvilket vi oplevede en del sidste år, så det er klart, at det har medarbejderne selvfølgelig stor respekt for. Så selvom man måske nogen gange kunne tænke, at det ikke er fysisk umuligt at trække skraldespanden ud, så har vi også respekt og fuld forståelse for når de laver en vurdering af, hvad der er muligt i den pågældende situation”.

Tidligere har man forsøgt sig med, at lave ekstra kørsler i de områder, hvor man ikke kunne tømme affald i første omgang, men det er man nu gået væk fra, da det i sidste ende gav flere udfordringer end løsninger på problemet, fortæller Jonas Roland Petersen.

“Sidste år, hvor der var store mængder sne, fik vi et stort efterslæb, når vi forsøgte at indhente det tabte på de adresser der ikke havde fået tømt. Der blev rigtig meget unødig kørsel fordi, når de så kom tilbage viste det sig, at der stadig var for meget sne, så det endte med at skabe stor forvirring, både hos os, vores renovatør og kunderne, hvilket gjorde at vi til sidst mistede overblikket. Derfor har vi nu besluttet, at får man ikke tømt på planlagte tid, så må man vente til næste ordinære tur. Vi har i stedet gjort nogle andre tiltag, som at sætte ekstra containere op på genbrugspladserne, og så er det også muligt at sætte en ekstra sæk ud til sin skraldespand, som bliver taget med ved næste tømning. Så vi forsøger at afhjælpe problemet på bedste vis, ud fra de muligheder vi har”.

Jonas Hooge
Jonas Hooge
Jonas står overordnet for det redaktionelle på byensnyt.dk og sørger samtidig for, at der også er styr på det kommercielle setup. Jonas har boet i Hadsten siden 2008, og har gennem flere år, været aktiv i foreningslivet i byen, både som udøver og i bestyrelser.

Relaterede artikler