23. oktober 2024

OutsiderArt uden filter og med noget på hjertet i Kulturhuset indtil 31. januar. Anmeldelse

Tre kunstskoler for udviklingshæmmede udstiller værker med noget på hjertet i Kulturhuset i Hinnerup. Udstillingstitlen bærer titlen OutsiderArt. Det er et relativt overset udstillingsemne her i Danmark, selv om vi rent faktisk har Gaia Museum OutsiderArt i Randers og Museum Ovartaci i Aarhus. I forrige århundrede viste Louisiana museet i Humlebæk en særudstilling om OutsiderArt. Mens ellers har denne kunst ikke haft meget opmærksomhed og slet ikke på de større og mere polerede udstillingssteder. Det har den derimod i Østrig, hvor man siden 1981 har haft en forening Gugging, som både driver et House of Artists og siden 2010 et Gugging Art Museum. Her kalder man OutsiderArt for Art Brut eller rå kunst efter den franske kunstner Jean Dubuffet. Art Brut dækker over kunst, som er opstået uden for det etablerede kunstsystem og fremstår uspoleret og spontant.

I stedet for OutsiderArt kunne man også have benyttet titlen Art Brut om værkerne i Kulturhuset. Her har udstillerne en masse på hjertet. Der er både billeder med figurer og abstrakte landskaber og skulpturer, der gør brug af løsdele fra en støvsuger, en lampe og skaber underfundige og stærke fortællinger om vi menneskers forhold til hinanden, til naturen og vores hjem. Udstillingen rummer også skulpturer, hvor elementer fra naturen og vores kultur skaber billeddannende titler som “Dybhavs skorsten” eller “Kube med krummelurer og sølvlampe”.

Det kan varmt anbefales at besøge udstillingen. Den vækker til eftertanke over vores eget syn på kunst og vores liv.

Ane Hejlskov Jacobsen
Ane Hejlskov Jacobsen
Min familie og jeg flyttede fra Aarhus til Hinnerup i 2001. Ikke en eneste dag har vi fortrudt dette valg. Byen og dens omgivelser byder på mange aktiviteter og udfoldelsesmuligheder, som man deltage i eller bidrage til. Som skribent på ByensNyt vil jeg dele små artikler om store og små nyheder i 8382 med en mere personlig vinkel end en trænet journalist, der får besked fra redaktionen, hvad der skal skrives om. Jeg er uddannet kunsthistoriker, som jeg jobmæssigt har levet og fortsat lever af siden jeg blev færdiguddannet i 1989. Så jeg foretrækker de vinker, som er lidt skæve, lidt anderledes og lidt unikke. For de findes også i 8382.

Relaterede artikler