I onsdags kunne Pia Damsgaard Them markere at hendes tøjbutik, BelFam, lige midt på Østergade, havde rundet 24 år og det blev naturligvis fejret med flag og gode tilbud.
Pia har ofte fri om onsdagen, men var naturligvis selv tilstede i butikken, og kunder kan så småt godt begynde at glæde sig til næste år, fordi 25 års jubilæet kommer ikke til at gå stille for sig, hvis man skal tro indehaveren.
“Næste år skal der virkelig være fest, og der kommer vi i den grad til at slå et kæmpe hul”, kommer det storsmilende fra Pia til ByensNyts udsendte.
At det lige blev var Hammel var lidt tilfældigt, og så alligevel ikke. Pia havde et godt forhold til Bestseller, og de havde blandt andet udset sig Hammel, fordi her havde de et “sort hul”, som Pia beskriver det, og da hun selv godt kunne lide byen og følte at der var et godt handelsliv, så faldt valget på butikken i Østergade, hvor der før var Flügger Farvehandel.
“Da jeg var ude for at se lokalet første gang, der blev de sidste tapetruller kørt ud, og så tænker jeg, at så måtte jeg jo hellere flytte ind. Jeg havde dengang et godt samarbejde med Bestseller, og de havde dengang et “sort hul” herude og såmænd også andre steder, hvor jeg også kiggede på mulighederne, men jeg har altid godt kunnet lide Hammel og set det som en god handelsby, hvilket det også er i dag, og derfor blev det Hammel”
BelFam har, helt naturligt, udviklet sig løbende gennem de 24 år, og i følge Pia, så er man som butiksindehaver hele tiden nødt til at være klar til at omstille sig og følge med udviklingen, hvilket blandt andet har betydet, at hun i dag ikke har tøj til de unge.
“Dengang for 24 år siden, der var der ikke for alvor noget der hed internet, det var i hvert fald på et helt andet niveau i dag, så dengang havde vi også en afdeling til de unge piger, men det er ikke en butik som os de handler i længere, så det har vi droslet meget ned på. Vi har stadig nogle få udvalgte ting, og så er der faktisk også sket det, at meget af det tøj der kommer i dag er uden alder, forstået på den måde, at mange ting kan gå til både unge og deres forældre, så det mere handler om, hvordan du er som person og type”, vurderer Pia.
Folk er blevet bedre til at handle i butikker
I starten af 2020 kom corona, og det har på mange måder ændret folks købemønstre og såmænd også åbnet øjnene for mange butikkers måde at komme i kontakt med deres kunder på. Der er blevet mere lokal handel i disse år, og ikke blot fysisk, men også via sociale medier, og det har BelFam taget til sig.
“Jeg synes, at folk er blevet bedre til at handle i butikker, og havde det ikke lige været for stigende inflation og krig, så havde det faktisk set rigtig godt ud. Nu skal vi forholde os til endnu en krise, og det gør vi så. Man skal hele tiden have fingeren på pulsen og få styret det med sikker hånd, så man også er her efter de her perioder. Man går altid lidt i chok og tænker det værste, og så går man i handlingsmode i stedet for, og det har jeg altid været god til”, lyder det fra hende og tilføjer:
“Jeg har valgt ikke at have en egentlig webshop, fordi det tager en masse tid, og det er ikke der jeg vil lægge mine kræfter. Jeg tror på den fysiske butik, og så bruger jeg selvfølgelig instagram og Facebook, blandt andet til liveshows og bestillinger fra kunder, og så laver vi modeshowsaftener, hvilket vi har gjort i rigtig mange år, og som stadig giver rigtig meget. Så det handler om at være aktiv og vise sig frem, både fysisk og på de sociale medier, det er i hvert fald det der fungerer for os”
Pia vil ikke love, at hun har butikken i 24 år mere, men føler sig dog overbevist om, at hun har BelFam til hun ikke skal være på arbejdsmarkedet mere.
“Jeg tror 24 år mere er lige rigeligt, men jeg satser da på, at jeg er her til jeg ikke skal arbejde mere. Jeg har svært ved at se, hvad jeg ellers skulle give mig til”