4. oktober 2024

“Vi sælger ikke noget som kunden ikke har brug for”

I en del år kunne man finde Pers Petshop i Østergade, men i november sidste år rykkede han butikken til Nørreport, hvor Kiwi i sin tid havde til huse, hvilket har giver den populære dyretilbehørsbutik en hel del mere plads.

Per Andreasen har haft Pers Petshop siden 2013, hvor det startede hjemme i garagen, men det blev hurtigt for trangt, og derfor rykkede han først til Foldby og efterfølgende i 2016 ind i Østergade. Her var der mere plads, men slet ikke nok i forhold til de godt 14.000 varenumre som Pers Petshop har, så da muligheden opstod for at overtage lokalet på Nørreport, slog Per til, og det er han rigtig glad for i dag.

Nu kommer varerne nemlig til deres ret, og flere kunder har bemærket at der er kommet nye varegrupper i butikken. Det er dog ikke tilfældet, tingene er blot blevet mere synlige, hvilket naturligt har givet mere salg i den fysiske butik.

“En del af vores varer stod tidligere trangt eller ude på lageret, hvilket jo gjorde, at kunderne ikke altid vidste, at vi havde det de søgte efter, så nu hvor det hele står fremme i butikken, giver det mere salg, hvilket jo er herligt. Det er dog vigtigt at få med, at vi sælger ikke noget, som kunden ikke har brug for, så vi forsøger ikke at oversælge og lave et mersalg, som kunden ikke havde tænkt de skulle have. Det er noget af det, vi er blevet kendt for, og som er med til, at kunderne kommer igen og igen”, fortæller Per Andreasen til ByensNyt.

Pers Petshop har med over 14.000 varenumre et stort udvalg inden for alt der vedrører kæledyr, og folk kommer langvejsfra for at handle i butikken, da Per tit har noget, som man ikke kan finde andre steder.

“Vi har et meget bredt udvalg, og har tit noget, som andre butikker ikke har, så derfor får vi jo kunder langt væk fra, der gerne kører en god tur for at lige præcis det, som de er på jagt efter. Vi kan også give dem en god vejledning, og det tror jeg også er med til at gøre en forskel for mange. Jeg kan også mærke, at efter vores flytning, så er der en del der går mere rundt og snuser, hvilket ikke skete i Østergade, så der er ingen tvivl om, at det har gjort noget godt at vi har fået meget mere plads”

Der er dyretilbehør fra gulv til loft i Pers Petshop, der med godt 14.000 varenumre har noget til de fleste dyr

Webshop supplerer den fysiske butik godt

Pers Petshop har også en webshop, og den er der også rigtig godt gang i. Faktisk så meget, at det har taget en del mere tid at komme på plads i den nye butik end forventet, og de sidste detaljer mangler stadig, før Per er helt tilfreds med indretningen. I webshoppen bliver der dagligt afsendt omkring 40 pakker til det meste af landet, og onlinesalget står for godt 50 procent af omsætningen.

“Vi er tæt på at være på plads, men mangler stadig lige de sidste detaljer for at det hele står som det skal, men det har været en stor omgang at flytte og når der så samtidig er travlt, så er det svært at nå det hele. Jeg satser dog på, at vi inden for nærmeste fremtid kommer i mål”, kommer det smilende fra Per, der fortsætter:

“Vi har travlt, både i butikken, men også med vores webshop, som står for cirka halvdelen af omsætningen. Mange tror, at webshoppen er den største salgskanal, men den fysiske butik er mindst lige så vigtig, og jeg har en fornemmelse af, at en del af dem der handler gennem vores webshop lægger vægt på, at vi netop har en fysisk butik. Det gør det for mange mere troværdigt, og med til at vi bliver valgt. Vi har mange kunder fra Sjælland og Storkøbenhavn, der måske er vant til at det er dyrere i deres eget område, og de har heller ikke fokus på, at der skal betales fragt på 49 kroner, hvilket er lidt anderledes her i Jylland, så webshoppen supplerer den fysiske butik rigtig godt, og vi sender vel i gennemsnit 40 pakker om dagen”

Der er naturligvis bestsellerne i butikken, som altid går godt salgsmæssigt, men Per har forlængst opgivet at forudsige, om et nyt produkt bliver et hit, eller om det stille og roligt ryger ud af sortiment igen.

“Foder er en af de ting, som vi sælger meget af, men ellers er det svært at sige, hvad der sælger godt på forhånd. Vi fik en rygsæk hjem til små hunde, og dem havde jeg ikke tænkt ville bliver et stort hit, og der var sågar en der sagde til mig, at dem fik jeg aldrig solgt, men nu vælter de nærmest ud af butikken og vi er nogen af dem der sælger flest af dem i Norden. Så er der andre ting som man er overbevist om, bliver et hit, og så sælger det slet ikke, så det er virkeligt svært at forudsige”

Jonas Hooge
Jonas Hooge
Jonas står overordnet for det redaktionelle på byensnyt.dk og sørger samtidig for, at der også er styr på det kommercielle setup. Jonas har boet i Hadsten siden 2008, og har gennem flere år, været aktiv i foreningslivet i byen, både som udøver og i bestyrelser.

Relaterede artikler