8. juli 2025

Mette kører ud til dem der ikke kan komme til hende

Egentlig er det ikke en nyhed, fordi Mette Rasmussen fra Hadsten Optik har gjort det i mange år, men her på redaktionen kendte vi ikke til servicen, og så tænkte vi, at det var der nok andre der heller ikke gjorde, så derfor får i “nyheden” alligevel.

Og, hvad er det så, Mette har gjort igennem mange år, til stor glæde for hendes kunder? Jo, hun kører såmænd ud til de kunder, der af den ene eller anden grund, ikke har mulighed for at komme ind i Hadsten Optik, men som stadig har brug for den service, som brilleforretningen kan tilbyde.

“Jeg har kørt ud til de kunder, der ikke har mulighed for at komme i forretningen længere, gennem mange år. De fleste jeg kommer ud til, har svært ved at komme ud af eget hjem, og hvor det nærmest er en mindre rejse de skal ud på, hver gang de skal noget. Det behøver man måske ikke, fordi man skal til optiker. Mange af dem jeg kommer ud til, laver stillesiddende aktiviteter, og her er det jo mindst lige så vigtigt som for alle andre, at deres syn er som det skal være”, fortæller Mette Rasmussen, der understreger, at hun også kører ud til kunder, der ikke tidligere har været kunder i Hadsten Optik.

Mette kommer vidt omkring, og har kunder i store dele af Østjylland, så mindst en dag om ugen er hun på farten. Det udstyr hun har med, kan stort set det samme, som, hvis man kommer ind i forretningen i Søndergade, men der er dog ting, som Mette ikke har mulighed for at teste på hjemmebesøgene.

“Der er nogle enkelte ting, som jeg ikke kan tjekke, som f. eks deres nethinde, men jeg har noget transportabelt udstyr, hvor jeg kan tjekke for grå stær. Jeg har også en elektronisk synsmåler, som er håndholdt, hvilket gør det let at have den med, og selve synsprøven foregår som den gør i forretningen, det er bare med manuelle glas, hvor jeg så lukker for det ene øje og efterfølgende det andet. Så det bliver lige så præcist, som, hvis de fik tjekket deres syn i Hadsten Optik. Jeg har selvfølgelig også et stort udvalg af briller med, så der er noget at vælge mellem, og i mange tilfælde, så kender jeg jo kunderne, så jeg har en idé om, hvad der kunne passe til dem. Andre gange har vi talt om det i telefonen i forhold til, hvad kunden har i tankerne, og da jeg kan have 50 par med i tasken, så finder vi stort set altid noget, som kunden kan lide”, siger Mette og tilføjer:

“Jeg kommer vidt omkring, og kommer også på plejehjemmene i Favrskov Kommune, og er afsted nærmest hver uge, hvilket giver en afveksling i jobbet, som jeg godt kan lide. Jeg tager selvfølgelig også ud til kunderne, når brillerne skal rettes, uden at det koster noget. Mange af dem, er jo folk der er kommet her gennem mange år, så når de så ikke kan det mere, så kører jeg ud til dem som tak, men tilbuddet gælder alle, der er samme service for alle”.

Mette fortæller videre, at Hadsten Optik også giver sårbare unge, der har det svært, f. eks ved høje lyde eller for mange mennesker, mulighed for at holde forretningen åbent uden for normal åbningstid, så de i fred og ro, kan få taget synsprøve og prøvet briller. Alternativt besøger hun dem derhjemme.

Jonas Hooge
Jonas Hooge
Jonas står overordnet for det redaktionelle på byensnyt.dk og sørger samtidig for, at der også er styr på det kommercielle setup. Jonas har boet i Hadsten siden 2008, og har gennem flere år, været aktiv i foreningslivet i byen, både som udøver og i bestyrelser.

Relaterede artikler