12. februar 2025

Nye faciliteter til elbiler hos Foldby Autoteknik

Salget af elbiler stiger markant i disse år, og det har fået Foldby Autoteknik Hadsten til at investere i nye faciliteter, således at de kan servicere de elektrificerede biler bedre og mere sikkert.

Der er væsentlig mere sikkerhed forbundet ved at reparere en elbil kontra en bil der kører på benzin eller diesel, så i stedet for at skulle afmærke og afspærre et område i det store værksted, så har Foldby Autoteknik i stedet lavet et aflukket rum, hvor man kan arbejde med elbiler.

“Vi kan sagtens lave elbilerne på vores almindelige værksted, men nu har vi fået lavet et rum, hvor vi kan åbne til batteripakken og elsystemet, uden at vi skal afmærke rundt om liften. Her kan man arbejde i ro, og nøjes med at spærre døren ind til rummet af, så folk ved, at her skal de ikke gå ind. Det var helt oplagt at få lavet det nye rum, da det stod ledigt, og så kunne vi jo lige så godt få noget nytte ud af det”, fortæller Nicholai Eberhard, der er medejer af Foldby Autoteknik Hadsten.

Værkstedet har allerede to mekanikere der har taget uddannelsen der kaldes el-hybridtekniker, der er en overbygning på mekanikeruddannelsen, som tager et par år, men der er dog ingen krav om at have uddannelsen, hvis man vil servicere elbiler. De kommende mekanikere bliver dog, i modsætning til tidligere, undervist i elbiler.

“Der er voldsomt mange ampere i en elbil, så man skal vide, hvordan man koble tingene fra og får fejlsøgt rigtigt på systemerne, så man ikke ender med at brænde det hele af. Hvis man gerne vil lave elbiler, så er man også nødt til at uddanne sig i det, så vi har løbende folk afsted på kurser, så de er opdaterede med den nyeste viden”.

Langt de fleste elbiler på markedet er forholdsvis nye, og derfor er det stadig begrænset, hvor mange elbiler der svinger forbi værkstedet på Skanderborgvej endnu. Nicholai gør dog opmærksom på, at man som elbilsejer skal være opmærksom på, at bilen stadig skal serviceres efter forskrifterne, og at bilerne, grundet den store vægt, formentlig løber ind i flere reparationer grundet slitage inden for få år.

“Der er stadig nogen der tror, at en elbil ikke skal til service, og det er ikke rigtigt. Der er mange ting på bilen der skal tjekkes efter, som bremsevæske, kølervæske, styretøj og bremser, og særligt bremserne skal man være opmærksom på. Man bruger ikke bremserne på samme måde i en elbil som i en fossil bil, så det er helt oplagt at få dem tjekket fra tid til anden. Der ud over skal man nok forvente, at dækkene ikke har helt den samme levetid som man er vant til, på grund af den store vægt og den hurtige acceleration. Det er nyt for mange fabrikanter at lave elbiler, så der vil sikkert være nogle ting, som de lige skal vænne sig til er anderledes, end, hvad de har været vant til”, vurderer Nicholai Eberhard.

Jonas Hooge
Jonas Hooge
Jonas står overordnet for det redaktionelle på byensnyt.dk og sørger samtidig for, at der også er styr på det kommercielle setup. Jonas har boet i Hadsten siden 2008, og har gennem flere år, været aktiv i foreningslivet i byen, både som udøver og i bestyrelser.

Relaterede artikler