Vi har modtaget følgende debatindlæg fra Simon Buus Olse, medlem af byrådet for Liberal Alliance i Favrskov. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Af Simon Buus Olsen, Byrådsmedlem for Liberal Alliance, Bøgehaven 8370 Hadsten
Folkeskolen er et af de vigtigste fællesskaber, vi har. Det er her, børn møder deres første lærere, danner venskaber og lærer at tro på sig selv. Her bliver grundstenene lagt – både fagligt og menneskeligt. Derfor skylder vi vores børn en folkeskole, hvor de bliver mødt med nærvær, kvalitet og tillid.
En god folkeskole handler først og fremmest om mennesker. Om dygtige lærere, engagerede pædagoger og ledere, der brænder for at gøre en forskel. De fortjener at blive mødt med tillid – ikke mistro. Vi skal give dem friheden til at bruge deres faglighed og erfaring til at gøre det, de er bedst til: at skabe trivsel og læring i klasserne.
Men i dag oplever 93 % af lærerne, at de har elever i deres klasse, som ikke får den støtte, de har brug for. Det viser, at noget er skævt. For børnene har brug for voksne, der har tid – og lærerne har brug for rammer, der gør det muligt at hjælpe hver enkelt elev.
Derfor foreslog jeg ved sidste års budgetforhandlinger, at folkeskolerne skulle have 3,5 millioner kroner mere. For ord om frihed og kvalitet skal følges af handling. Jeg er klar til at prioritere de midler, der skal til for at skabe kvalitet og nærvær – ikke fordi det er populært, men fordi det er nødvendigt.
Mere nærvær betyder også flere voksne i klasserne gennem fx to-lærerordninger, hvor lærere og pædagoger kan løfte undervisningen sammen. Det skaber ro, trivsel og faglighed. Og det betyder, at børnene bliver set, uanset om de har brug for ekstra støtte eller ekstra udfordringer.
Folkeskolen skal både danne og uddanne. Den skal give børnene solide faglige kompetencer, men også troen på, at de kan lykkes. Den skal give plads til forskellighed – og skabe rammer, hvor alle børn oplever, at de har en værdi i fællesskabet.
En stærk folkeskole er en investering i hele Favrskov. Det er den, der gør det attraktivt for familier at bosætte sig i både by og land. Det er den, der skaber tryghed for forældre og muligheder for børn. Og det er den, der former de unge mennesker, som i fremtiden skal tage vores kommune videre.
Jeg tror på en folkeskole, hvor lærere og pædagoger mødes med tillid og frihed til at gøre deres arbejde. Hvor børnene mærker engagement, ro og faglighed. Og hvor vi som kommune tør sætte mennesket over systemet.
For når folkeskolen får frihed og tillid – så blomstrer børnene.














