Vi har modtaget følgende debatindlæg fra Mette Nøhr, medlem af byrådet i Favrskov for Det Konservative Folkeparti. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
I Favrskov Byråd indgik vi sidste år en politisk aftale, der betyder, at vi skal give den kollektive trafik et serviceeftersyn. Vi aftalte at afvente en landsdækkende ekspertgruppe, som skal komme med anbefalinger til fremtidens kollektive trafik. Ekspertgruppen præsenterede sine anbefalinger i sommer, og derfor kan vi nu i Favrskov for alvor begynde arbejdet med at se på den lokale kollektive trafik.
Den politiske aftale i Favrskov blev indgået i forbindelse med sidste års budgetforhandlinger, hvor Det Konservative Folkeparti foreslog at genoplive busruten mellem Hammel og Hinnerup. Der var desværre ikke den fornødne opbakning til handling her og nu, men vi kunne blive enige om følgende hensigtserklæring:
”Byrådet er enige om, at kollektiv trafik er et vigtigt element i at sikre borgerne i Favrskov Kommune den bedst mulige mobilitet i hverdagen. Det omfatter også muligheden for at transportere sig mellem hovedbyerne i Favrskov,” står der blandt andet i aftalen.
Når det handler om transport mellem hovedbyerne, er vi bestemt ikke i mål. Der er ingen bus mellem Hammel og Hinnerup, og jeg gentager gerne, hvad jeg har sagt igen og igen: Det er rigtig skidt, at vi ikke formår at binde vores hovedbyer sammen med bus.
Den kommunale forvaltning regnede sidste år på, hvad det vil koste at genoplive bussen mellem Hammel og Hinnerup. Med fire daglige tur/returkørsler på de tidspunkter, hvor behovet er størst, vil det koste 650.000 kr. årligt, hvis 40 borgere stiger på bussen om dagen. 40 borgere er kun en tredjedel af det antal, der brugte ruten, inden den blev nedlagt.
Så kommer det store spørgsmål: Hvor skal de 650.000 kroner komme fra? Den gode nyhed er, at pengene faktisk allerede er der, når man kigger på budgettet for 2027. Det har vist sig, at forskellige faktorer – blandt andet prisen på brændstof og øgede billetindtægter – betød, at vi i 2024 brugte 1,6 mio. kr. mindre på den kollektive trafik end afsat på budgettet. Det gør det muligt, at vi næste år reducerer budgettet med 1,25 mio. kr., uden det går udover ruter og afgange. Det er kun næste år, vi har besluttet at reducere budgettet. Som det ser ud i dag, skal vi ikke spare på kollektiv trafik i 2027. Det betyder, at der allerede er penge til nye initiativer. Jeg synes, det er fuldstændig oplagt at bruge nogle af pengene på at genoplive bussen mellem Hammel og Hinnerup. Jeg er helt med på, at vi lægger ud med en forsøgsordning. Hvis det så viser sig, at det ikke er et behov, så dropper vi ruten – for vi skal naturligvis kun bruge skattekroner på noget, der giver mening.














