Vi har modtaget følgende læserbrev fra Mette Nøhr, medlem af byrådet i Favrskov for Det Konservative Folkeparti. Læserbrevet er udtryk for skribentens holdning.
Transportminister Thomas Danielsen trækkes nu ind i sagen om det stærkt trafikerede Anbæk-kryds ved Hammel. Ministeren skal svare på tre konkrete spørgsmål, som Det Konservative Folkepartis transportordfører har stillet i Folketinget.
Inden vi kommer til spørgsmålene, skruer vi lige tiden tre uger tilbage. Her stod jeg og betragtede Anbæk-krydset sammen med en lokal borger, der som pendler i årtier har et indgående kendskab til krydset og ved, hvor farligt det ofte er at passere det. Vi stod lige der, hvor Anbækvej krydser Rute 26.
Anbæk-krydset har tidligere været på den lokalpolitiske dagsorden, og der har før været ønske om at gøre det mere trafiksikkert, men der er desværre ikke sket noget.
Udfordringen er, at Rute 26 er en statsvej, så i bund og grund er det statens opgave. Tidligere har man brugt det argument, at når den nye Rute 26 er klar, så bliver trafikken langt mindre på den nuværende Rute 26 og i Anbæk-krydset. Det er også rigtigt, men den nye Rute 26 har lange udsigter. Meget lange udsigter. Hvis alt går efter planen, er den først klar i 2039-2040, og vi kan altså ikke bare lade stå til de næste 15 år i forhold til Anbæk-krydset.
Derfor forsøger vi at påvirke politikerne på Christiansborg. Første skridt er de meget relevante spørgsmål, som den konservative transportordfører, Joachim Hoffmann-Petersen, har stillet transportministeren.
Vil ministeren tage initiativ til, at Vejdirektoratet undersøger muligheden for en lysregulering eller anden form for trafiksikkerhedsforanstaltning i Anbæk-krydset (Viborgvej og Anbækvej), indtil den planlagte forlægning af Rute 26 realiseres?
Hvilke midlertidige tiltag vil ministeren overveje for at forbedre trafiksikkerheden i Anbæk-krydset (Viborgvej og Anbækvej) i perioden frem mod en eventuel forlægning af Rute 26?
Kan ministeren bekræfte, at forlægningen af Rute 26 syd om Lading, Voldby og Anbæk tidligst forventes færdig i 2039-2040, og er det ministerens vurdering, at tidsplanen kan fremrykkes?
Jeg glæder mig til at se, hvad transportministeren svarer.














