Corona er ikke længere en samfundskritisk sygdom, og hos mange af landets virksomheder betyder det, at man er tilbage på fuld styrke. For en del har de sidste to år betydet nye arbejdsmetoder, hvilket også har gjort sig gældende for Sparekassen Kronjyllands medarbejdere i Søndergade i Hadsten.
Sparekassen var, ligesom alle andre pengeinstitutter, nødt til at tænke ud af boksen, da første nedlukning kom, hvilket resulterede i hjemmearbejde til rådgiverne og onlinemøder med kunderne. I lange perioder har man også skiftes til at være henholdsvis i Søndergade og derhjemme for at arbejde, og nu har man så spurgt medarbejderne, hvordan fremtidens arbejdsplads skal være, og det er der kommet flere forskellige ting ud af.
”Sparekassen Kronjylland har valgt at inkludere medarbejderne, helt naturligt, i, hvordan fremtidens arbejdsplads skal være efter corona. Det er sket gennem online møder og inputs fra alle, og konklusionen har faktisk været ret klar. Medarbejderne har gerne ville tilbage til fysisk tilstedeværelse i afdelingen, både i forhold til faglig sparing, men selvfølgelig også i forhold til at få det sociale arbejdsliv tilbage”, fortæller Anders Juel, der er afdelingsdirektør i Sparekassen Kronjylland i Hadsten, og fortsætter:
”Det betyder helt konkret, at alle møder ind i afdelingen hver dag, præcis som før corona, men dog med den mulighed, at man stadig kan arbejde hjemmefra, hvis man har brug for det fra tid til anden. Det kan være i forbindelse med, at man har noget der kræver ekstra fordybelse og dermed også ro, eller bare noget i hverdagen der gør det lettere med en arbejdsdag hjemme, og så aftaler vi blot dette. Så man kan sige, at vi er tilbage til normale tilstande, dog med væsentlig mere fleksibilitet i, hvordan arbejdsugen kan se ud”.
Kunderne har de seneste to år også oplevet forandringer, og flere af disse er kommet for at blive, blandt andet online møder og en afdeling uden kontanter i skranken.
”Vi fandt ud af, at online møder sagtens kunne fungere, så det holder vi fast i, men det er vigtigt at understrege, at vil man gerne holde et fysisk møde, så er det selvfølgelig altid en mulighed. Muligheden for online møder har gjort tingene mere fleksible, og i en travl hverdag, er det en god løsning for mange af vores kunder. Vi har afskaffet vores kassefunktion, så nu kan man kun hæve og sætte penge ind i automaten uden for i Søndergade, hvor man også kan hæve euro, og det er sket som en direkte følge af nedlukningen. Sammen med andre pengeinstitutter har vi desuden indgået et samarbejde med KONTANTEN, så vores kunder nu har gratis adgang til over 250 pengeautomater i hele landet. Der er stadig enkelte der kommer ind og vil hæve, og dem hjælper vi så ude ved automaten, men ellers har vi oplevet, at der ikke har været nogle problemer ved at lukke kassefunktionen”, lyder meldingen fra Anders Juel.